O lege ”cu dedicație” dă trei lovituri dintr-un foc: anulează primele de vacanță în bani, creează discriminări

O lege ”cu dedicație” dă trei lovituri dintr-un foc: anulează primele de vacanță în bani, creează discriminări și abuzuri grave în rândul angajaților și pune o piață de cel puțin 20 de milioane de euro la dispoziția câtorva firme

Blocul Național Sindical dezaprobă ferm felul în care Guvernul României a înțeles să acționeze în privința reglementării acordării tichetelor de vacanță, menținând conștient și asumat, cel mai probabil la presiunile unui grup de interese din zona Ministerului Finanțelor Publice, erorile din Legea 94/2014.

Respingem categoric haosul și abuzurile pe care le creează Legea nr. 94/2014, cea care aprobă OUG nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanţă, și cerem Guvernului ca în ședința imediat următoare să modifice această lege prin ordonanță de urgență și să oprească astfel batjocura la adresa lucrătorilor din companiile, societățile și regiile naționale cu capital de stat. Așa cum este scrisă acum, această lege este neconstituţională, conţine prevederi neclare şi dificil de implementat și prejudiciază în mod flagrant lucrătorii.

Legea 94/2014 este produsul unui „avânt revoluționar” săvârșit pe negândite, o flamă care i-a aprins pe membrii Parlamentului României și care i-a făcut să modifice OUG 8/2009 (un demers firesc, normal, de a reglementa piața voucherelor de vacanță) în sensul de a obliga toate companiile cu capital de stat să foloseasă voucherele de vacanță. Vrând, nevrând, indiferent de prevederile contractelor colective de muncă de la nivelul unităților, companiile cu capital de stat s-au văzut obligate să treacă la sistemul de tichete imediat, fără o perioadă de tranzit, inclusiv cele care aveau prevăzute în contracte prime în bani. În plus, Parlamentul a hotărât ca aceste companii cu capital stat să achiziționeze tichetele exclusiv prin ANT.

Din păcate acest avânt revoluționar de a salva turismul cu tichetele din companiile de stat nu a ținut cont de faptul că ANT nu avea infrastructura pregătită și nici procedurile stabilite astfel încăt să poată prelua fluxul de tichete. Din păcate membrii Parlamentului României nu au ținut cont de faptul că multe dintre companiile mari au prevăzute în contracte prime în bani, acordate unor grupuri de mii de lucrători și nu au realizat că aceștia nici nu vor putea să-și ia banii și nici nu vor putea să utilizeze noile tichete până la sfârșitul anului.

La sesizarea membrilor săi de sindicat, Blocul Național Sindical a cerut Guvernului României să modifice Legea 94 prin Ordonanță de Urgență și să proroge aplicarea ei până la data de 1 ianuarie 2015 astfel încât instituțiile din lanțul de implementare să se pregătească logistic și din punct de vedere al resurselor umane, astfel încât să fie timp suficient pentru stabilirea și testarea mecanismelor de aplicare și astfel încât să nu se permită abuzurile și discriminările.

La solicitarea BNS, Guvernul a luat în discuție legea cu pricina și a produs unele modificări, însă haosul și discriminarea rămân în continuare notele fundamentale ale acestui demers.

Prin OUG 8/2014 Guvernul a amânat până la 1 ianuarie 2015 aplicarea unor prevederi care țin de tichetele distribuite on-line prin ANT, lăsând captivi în sistem agenți economici care sunt obligați să achiziționeze vouchere off-line de la șase firme distribuitoare existente în piață.

Din informațiile pe care le deținem, presiunile pentru ca OUG 8/2014 să nu proroge în totalitate aplicarea Legii 94 până la 1 ianuarie 2015 au venit din zona Ministerului Finanțelor Publice, iar BNS are suspiciuni că la mijloc este interesul de a se pune la dispoziția câtorva entități private, cât mai repede cu putință, o piață de cel puțin 20 de milioane de euro.

Dincolo de suspiciunile de corupție, aplicarea legii mai devreme de data de 1 ianuarie 2015 produce un prejudiciu direct, grav, pentru zeci de mii de lucrători afiliați la BNS.

Aceștia sunt constrânși ca într-un interval de 5 luni, cât a mai rămas până la sfârșitul anului, să utilizeze niște vouchere de vacanță în locul primelor în bani în condițiile în care angajatorii nu aprobă concedii în masă în lunile cu încărcare maximă și în condițiile în care beneficiarii tichetelor nu au niciun motiv să își dorească un concediu în miezul toamnei. După data de 31 decembrie 2014 voucherele își pierd valabilitatea!

În plus, valoarea tichetelor pentru unii dintre lucrători abia dacă acoperă o escapadă de două zile pe teritoriul României, undeva aproape de casă.

Șmecheria care taie banii de vacanță și pune în loc o sămânță de haos și batjocură ține de Departamentul Național Anticorupție, din punctul de vedere al BNS. În cazul în care nu se vor aduce corecții în regim de urgență, BNS va face sesizări către DNA, completând astfel sesizarea făcută către Avocatul Poporului prin care semnalează încălcarea Constituției.

 

BNS solicită Guvernului să ia în discuție din nou această lege cât de repede cu putință și să amâne aplicarea ei până la data de 1 ianuarie 2015 astfel încât lucrătorii să poată beneficia de primele de vacanță, așa cum este firesc și de bun simț.

Lucrătorii afiliați la BNS care sunt afectați de această lege și cărora le sunt eliminate în mod abuziv drepturile negociate, pot lua legătura cu confederația pentru a primi consiliere juridică.

sursa: bns.ro